Tuesday, October 14, 2014

10 Makanan Utama Tinggi Vitamin C Yang Anda Tidak Jangka

Vitamin C adalah vitamin larut air dan antioksidan penting yang diperlukan oleh badan untuk mengekalkan kulit yang sihat dan gusi, penyembuhan luka dan meneutralkan radikal bebas. Vitamin C terdapat dalam banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, serta bijirin. Keperluan harian yang disyorkan adalah berbeza-beza mengikut jantina (75 miligram untuk wanita dan 90 mg untuk lelaki setiap hari). Jika anda adalah seorang perokok, wanita hamil atau wanita yang menyusukan bayi, kandungan Vitamin C yang diperlukan adalah lebih tinggi.

Berikut adalah 10 Makanan Utama yang mengandungi Vitamin C yang tinggi



Makanan #1: Bell Peppers
Bell Peppers adalah salah satu daripada sumber Vitamin C terbaik.
Bell Peppers Merah mengandungi lebih banyak vitamin C daripada Bell Peppers Hijau.

Satu hidangan (2/3 cawan) - 100 gram - atau kira-kira satu biji Bell Peppers merah kecil, mempunyai 125 mg vitamin C. Ini adalah 140 peratus daripada keperluan harian Vitamin C yang disyorkan untuk lelaki dan 165 peratus bagi wanita.

Bell Peppers Hijau mempunyai 80 mg vitamin C dalam saiz hidangan yang sama.






Makanan #2: Kiwi
Kiwi mempunyai kandungan Vitamin C yang paling tinggi berbanding semua buah-buahan.
Satu hidangan (100 g , 1 1/3 cawan buah kiwi) mengandungi 93 mg vitamin C, bersamaan dengan 103 dan 124 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita.






Makanan #3: Brokoli
Brokoli merupakan satu lagi sumber yang sangat baik vitamin C.
100g hidangan, yang merupakan kira-kira satu cawan, mempunyai kira-kira 90 mg vitamin C.
Ini adalah 100 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan 120 peratus bagi wanita.






Makanan #4: Betik
Betik juga adalah sumber yang baik vitamin C.
100g hidangan, yang merupakan dua pertiga daripada betik kecil, mempunyai kira-kira 61 mg vitamin C. Sebiji betik memberikan anda 96 mg vitamin C, yang sepadan dengan 106 dan 128 peratus daripada pengambilan harian bagi lelaki dan wanita, masing-masing.





Makanan #5: Strawberi
Strawberi mengandungi Vitamin C paling banyak dalam kalangan buah beri.
Satu hidangan 100 g, atau kira-kira kurang sedikit daripada dua pertiga cawan strawberi segar mempunyai 60 mg vitamin C.

Ini adalah 67 peratus daripada pengambilan harian yang disyorkan untuk lelaki dan 80 peratus bagi wanita.






Makanan #6: Oren
Bila sebut vitamin C pasti semua orang teringat oren.
Satu oren kecil - 100 g - mempunyai 53 mg vitamin C, yang sepadan dengan 60 peratus dan 71 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita, masing-masing.

Jus oren juga merupakan sumber yang baik vitamin C dan boleh mengandungi sebanyak 124 mg dalam satu cawan.






Makanan #7: Nanas
100g berkhidmat nanas, yang merupakan kira-kira satu persembilan buah keseluruhannya, mempunyai 48 mg vitamin C, yang sepadan dengan 53 peratus dan 64 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita, masing-masing.






Makanan #8: Tembikai Melon
Satu biji besar tembikai - 100 g - memberi 37 mg vitamin C, atau 41 peratus dan 50 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita, masing-masing.






Makanan # 9: Grapefruit
Limau gedang adalah satu lagi buah-buahan sitrus yang merupakan sumber yang baik vitamin C. Setengah merah jambu atau merah limau gedang - 100 g - mempunyai 31 mg vitamin C, yang sepadan dengan 34 peratus dan 41 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita , masing-masing.

Anggur putih mempunyai lebih sedikit dengan 33 mg vitamin C dalam 100 g berkhidmat. A limau gedang keseluruhan berat sekitar 250 g dan mempunyai kira-kira 77-80 mg vitamin C, menurut USDA.

Anda mungkin berminat membaca >> 25 Kebaikan Vitamin C untuk Kulit, Rambut dan Badan





Makanan #10: Bijirin
Selain daripada sumber semula jadi vitamin C, banyak bijirin telah diperkayakan dengan asid askorbik dan oleh itu, juga menyediakan vitamin.

Walau bagaimanapun, kandungan yang berbeza-beza ketara antara jenama yang berbeza dan jenis bijirin. Baca label makanan untuk memastikan bahawa bijirin yang telah diperkayakan dengan vitamin C.

100g  bijirin boleh mempunyai sehingga 200 mg vitamin C. Satu cawan adalah saiz hidangan yang biasa dan berat kira-kira 30 g. Ia boleh mempunyai kira-kira 61 mg vitamin C atau 68 peratus dan 81 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita masing-masing.

Sumber : http://www.livestrong.com


Vitamin C Shaklee



Dapatkan Vitamin C Shaklee Hari ni




----
Video Shaklee Effect #3
[Video] Lelaki Hampir Lumpuh Kembali Aktif Selepas Isterinya Hadiahkan SESUATU--- SILA KLIK GAMBAR --
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...