Friday, April 19, 2013

B Complex Dapat Mengawal Stress?


Vitamin B Complex adalah vitamin larut air yang memainkan peranan penting dalam fungsi sistem imun dan saraf, pertumbuhan sel, pengeluaran tenaga, metabolisme lemak dan karbohidrat, pertumbuhan yang normal dan pembangunan, kesihatan mental dan tekanan.

Vitamin B Complex terdiri daripada lapan vitamin B yang penting dan beberapa bahan-bahan yang berkaitan. Lapan vitamin adalah:

  • Vitamin B1 (thiamine)
  • Vitamin B2 (riboflavin)
  • Vitamin B3 (niasin)
  • Vitamin B5 (Pantothenic asid)
  • Vitamin B6 (pyridoxine)
  • Vitamin B7 (Biotin)
  • Vitamin B9 (asid folik)
  • Vitamin B12 (cyanocobalamin)






Asid Pantothenic memainkan peranan yang penting dalam melegakan tekanan/ stress. Sering dirujuk sebagai "vitamin anti-tekanan," 

Vitamin B5 adalah penting untuk pengeluaran hormon yang berkaitan dengan tekanan yang dihasilkan dalam kelenjar adrenal, menurut University of Maryland Medical Center. Vitamin B kompleks boleh membantu memulihkan kelenjar adrenal daripada stress.

Vitamin B6 mempunyai pengaruh yang positif ke atas pengeluaran serotonin kimia otak. Perubahan dalam tahap serotonin boleh mengubah mood dan menjejaskan keupayaan seseorang untuk menghadapi tekanan / stress

Vitamin B kompleks yang mengandungi thiamine, riboflavin dan niasin adalah membantu dalam menangani tekanan fizikal, menurut pakar-pakar pemakanan di University of Texas Southwestern Medical Center di Dallas. Vitamin ini sering disyorkan untuk membantu tekanan akut yang dikaitkan dengan pembedahan dan kecederaan.

Vitamin B memainkan peranan penting dalam metabolisme tenaga. Bahan-bahan choline dan inositol menawarkan kesan menenangkan yang boleh membantu dalam menangani tekanan.

sumber: http://www.ehow.com/about_5542078_vitamin-complex-stress.html



Saya adalah Shaklee Independent Distributor area Kuantan (penghantaran ke rumah)
dan seluruh Malaysia (melalui pos)
SMS dan Watsapp : 0193816167
FB : Ida Ifaz


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...