Friday, April 19, 2013

Menghilangkan Parut: Cara Semulajadi dan Selamat




1) Vitamin E

Vitamin E atau tocopherol, adalah antioksidan yang larut lemak. Ia didapati dalam bentuk kapsul atau bentuk cecair pada kedai-kedai ubat dan farmasi. Ia biasanya dimakan atau sapu terus pada kulit parut.

Vitamin E terbukti untuk dapat menembusi lapisan kulit dan mengurangkan pembentukan radikal bebas yang boleh mengganggu penyembuhan.

Vitamin E juga mempengaruhi pengeluaran kolagen, struktur protein yang membantu meningkatkan kekuatan dan keanjalan kulit.

Walaupun ramai yang menggunakan vitamin E untuk kulit mereka untuk mengurangkan parut, ia juga disyorkan oleh doktor selepas pembedahan kulit kerana terdapat kajian yg menunjukkan ia sangat membantu.


2) Ekstrak Bawang

Bawang, atau Allium CEPA, adalah ramuan dalam salah satu gel parut yang paling popular yang ditemui di farmasi.

Ekstrak Bawang telah didapati mempunyai ciri-ciri antibakteria dan antiradang dan membantu pembentukan kolagen.

Satu lagi kajian yang dinilai 97 orang dengan parut baru atau lama yang menggunakan sama ada gel bawang atau gel plasebo. Lebih ramai pengguna yang menggunakan gel bawang parut mendapati parut mereka lebih lembut dan kurang ketara.

3) Madu Topikal

Madu telah digunakan sebagai rawatan untuk kulit melecur dan luka selama berabad-abad.

Pada tahun 2006, satu kajian semula 22 ujian klinikal yang melibatkan lebih daripada 2,000 orang mendapati bahawa madu mempunyai ciri-ciri antibakteria dan antiinflammatory dan boleh merangsang pertumbuhan tisu baru.

Banyak kajian yang dijalankan di University of Waikato di New Zealand, menggunakan jenis madu yang dikenali sebagai madu Manuka.

Ubat-ubatan rumah (Home Remedy) yang lain sering digunakan untuk parut, tetapi sekali lagi tanpa bukti yang menyokong dipercayai, adalah lidah buaya, Gotu Kola, vitamin C, dan zink.

sumber : http://altmedicine.about.com/od/qalibrary/f/remedyscars.htm
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...