Tuesday, March 10, 2015

Tips Kejayaan : Kenali 20% yang Jadikan Kita Kaya

Saya bukan seorang pemimpin yang hebat dan berjaya, tetapi saya ada passion ke arah itu. Saya belajar dari buku bagaimana untuk jadi pemimpin yang berjaya.

Buku yang sedang saya baca sekarang adalah Developing the Leader Within You.

Buku ini sangat menarik. Baru baca sedikit tapi sangat berminat untuk ulas satu point penting yang saya pernah dengar tapi tak pernah nak paham. 

Prinsip Pareto 20/80.


Atau atas nama lain, fokus pada 20 untuk dapat 80.

Paham ke paham?

Mesti belum faham lagi. Saya akan terangkan ikut ayat saya sendiri.


Sebelum saya terangkan lebih lanjut, saya nak share cara muhasabah diri paling simple yet berkesan untuk diikuti. Mentor saya Pn Lyna Noh ada 3 tips yang akan diceritakan dalam video ini.






Kita Kena Pandai Pilih Keutamaan / Prioriti

Dalam hidup kita, kita tak boleh fokus semua. Kalau kita fokus semua, satu benda pun tak jadi. Sebab tu, kita kena susun hidup kita ikut keutamaan. 

Kita lalui banyak benda dalam hidup, ada yang penting, ada kurang penting dan tidak kurang ada yang remeh. Yang penting beri value yang lebih untuk diri kita.

Jom kita uji diri. Sebagai seorang pelajar, mana yang penting, mana yang kurang penting dan mana yang remeh.

1. Menyiapkan tugasan : Penting / Kurang Penting / Remeh ?

2. Shopping: Penting / Kurang Penting / Remeh ?

3. Berniaga online: Penting / Kurang Penting / Remeh ?

Anda boleh jawab sendiri mana yang anda rasa perlu diberi keutamaan jika disituasi sebagai Pelajar.

Tugas kita sebagai pelajar adalah bermatlamat untuk mendapat result yang baik. Jadi 'Menyiapkan Tugasan' pasti keutamaan kita untuk capai matlamat kan?




Prinsip Pareto 20/80

Penurut prinsip ni, dalam hidup kita, 20% dari apa keutamaan kita menyumbang kepada 80% kejayaan kita capai matlamat, jika kita spend masa, tenaga dan duit dan macam-macam lagi untuk 20% itu.

Matlamat kita apa?
Contoh: Nak berjaya dapat sales dalam bisnes kita. 

Ada 20% aktiviti yang paling utama kita buat dalam bisnes yang menyumbang kepada 80% kita dapat sale. 

Contohnya saya yang buat part time dalam shaklee. Banyak aktiviti yang saya buat untuk mendapatkan sales dalam shaklee.

1. Update blog
2. Follow up return customer
3. Update FB dan Page
4. Coaching Downline
5. Sharing secara Offline
6. Buat e-book
7. Buat fb ads
8. Edar Flyers dan Business card
9. Sharing video testimoni customer
10. Buat webinar

Ini sekadar contoh sahaja. Ada yang saya betul-betul buat, ada yang saya suka-suka tambah aje.

Dalam list di atas, hanya no 1 dan 2 sahaja (20%) yang menyumbang kepada 80% sales saya. Baki lagi 8 list hanya menyumbang 20% sahaja dari sale saya. 

Nampak dengan jelas tak aplikasi pareto di situ?

Kalau nampak, apa perlu kita buat?




Fokus kepada 20% untuk Kaya.

Prinsip ni kata, habiskan masa 80% dari aktiviti bisnes kita pada 20% perkara tersebut. Fokuskan masa, tenaga, wang kepada keutamaan kita yang 20% itu sahaja. 

Jangan terkejut jika secara tidak sedar dengan fokus 20% ini, produktiviti bertambah berbanding anda nak cuba buat semua. Habis semua kita nak buat, satu benda pun tak dapat.

Yang penting, pemilihan 20% itu kena betul.

Orang kata Don't work hard, WORK SMART.





Aplikasi Prinsip Pareto sebagai Pemimpin. 

Dalam organisasi, ada 20% orang yang sgt efisyen bekerja sehingga menyumbang kepada 80% kejayaan satu-satu organisasi. Selebihnya hanya memberi 20% sahaja kejayaan. 



Dalam buku ni, John C Maxwell ada bagi tips macamana praktikkan prinsip ni sebagai pemimpin.

1. Kenalpasti 20% pekerja / anak buah yang hebat dan yang  rajin dan efektif bekerja.

2. Luangkan 80% dari masa konsultansi anda kepada mereka yang hebat ini

3. Spend kos pembangunan kendiri dalam organisasi untuk 20% pekerja efektif ini

4. Tugaskan mereka dengan 20% tugasan terpenting dalam organisasi. Agihkan kerja kurang penting kepada 80% pekerja yang lain dan dapat menyelamatkan pekerja hebat dari buat kerja remeh.

5. Arahkan 20% pekerja hebat membantu dan menyelia 20% pekerja yang kurang efisyen bekerja.



Saya sangat suka poin-poin yang dikongsikan oleh penulis buku ni. Sebagai seorang yang baru belajar untuk jadi pemimpin yang lebih baik, ia adalah tips yang mudah diamalkan dan sangat berharga untuk tingkatkan produktiviti sesuatu organisasi.

Saya gemar mencoret semula apa yang saya baca dengan mengulasnya dalam ayat sendiri. Ia dapat tingkatkan pemahaman saya sendiri yang masih belajar.

Semoga ramai dapat manfaat dari perkongsian ini termasuk saya yang menulisnya. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...