Wednesday, November 7, 2012

Kekurangan Zink : Rambut Gugur dan Hilang Selera Makan?



Zink merupakan bahan kimia penting yang penting untuk fungsi manusia.   Zink memainkan peranan penting dalam banyak aspek sistem imun. Ia membantu dalam pembahagian sel, pembekuan darah, penyembuhan luka, sintesis DNA, pertumbuhan dan perkembangan janin, dan sintesis protein.

Lima tanda-tanda utama kekurangan zink:

1. Mengganggu sistem imun: Zink menjejaskan aktiviti sel. Kekurangan zink boleh menyebabkan  lemah antibodi dan menjejaskan sistem imun. Oleh itu, orang yang kekurangan akan terdedah kepada jangkitan atau selesema.

2. Cirit-birit: Apabila sistem imun terganggu, ia membuatkan seseorang mudah terdedah kepada jangkitan. Salah satu daripada jangkitan adalah bakteria yang menyebabkan cirit-birit.

3. Kehilangan rambut dan lesi kulit: Zink adalah penting untuk pertumbuhan sel normal. Kekurangan Zink melemahkan sel-sel, yang boleh menyebabkan kehilangan rambut pada kulit kepala dan luka-luka pada kulit. Ini adalah salah satu tanda-tanda utama kekurangan zink.

4. Hilang selera makan dan / atau anoreksia: Kekurangan punca zink menurun hilang selera makan. Jika kekurangan zink tidak dikenal pasti dan dirawat, hilang selera makan menurun akhirnya boleh membawa kepada anoreksia.

5. Kemerosotan kognitif dan fungsi motor: Kekurangan zink dalam ibu mengandung bukan sahaja boleh melemahkan ibu, tetapi juga boleh menyebabkan kerosakan kepada sistem saraf janin, merosakkan kemahiran motor dan kemahiran kognitif bayi.

Lain-lain tanda-tanda kekurangan zink mengganggu kesuburan, ruam pada kulit, bintik pada kuku, gangguan tidur, kehilangan nafsu seks, kehilangan rasa atau bau, dan dalam beberapa kes anemia yang ringan.


Supplemen Shaklee yang sesuai untuk mengatasi masalah di atas:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...